Distriktets verksamhet

Distriktets verksamhetsidé

Att stödja Västmanlands scoutkårer så att de kan bedriva bra scouting.

Styrdokument

Grunder är Distriktets stadgar som är en del av Scouternas stadgar, distriktet har inga egna stadgar eller tillägg till Scouternas stadgar.
Distriktets strategi 2021–2026
Distriktets Mål, Uppgift och Verksamhetsplan
Policy för Distriktsstämmans Värdkår
Policy för Kursbidrag
POLICY FÖR EKONOMISKT STÖD TILL SCOUTKÅRER
POLICY FÖR EKONOMISKT STÖD TILL SCOUTER OCH LEDARE
Scouternas stadgar

Distriktsstämman

Distriktets årsmöte kallas Distriktsstämman och genomförs varje höst, vanligen i november. Denna stämma beslutar om ekonomi, verksamhet och styrelse för det kommande året. En extra distriktsstämma genomförs rutinmässigt på våren med beslut om förra årets ekonomi och verksamhet.
Dokument från Distriktsstämmor

Kårledningsträffar

Kårledningsträffarna är tillfällen för kårerna utbyta av information, skapa samarbeten och i vissa fall ta beslut om gemensamma aktiviteter. Genomförs normalt 4-5 ggr per år.
Anteckningar från Kårledningsträffar

Distriktsstyrelsen

Distriktsstyrelsen har uppdraget att förvandla Verksamhetsplanen till verklighet.
Distriktsstyrelsens medlemmar
Distriktsstyrelsens styrelsemöten

Valberedning

Valberedningen tar fram förslag till vem som ska sitta i distriktsstyrelsen.
Valberedningens arbetsordning (Policy)

Medlemskap i distriktet

Scouter är vanligen medlemmar i distriktet via sin scoutkår och det är scoutkåren / föreningen som söker medlemskap i distriktet.
Kårers medlemskap i Distriktet

Individer som inte är medlem i en scoutkår i Västmanland men ändå vill vara medlem i distriktet (och därmed även i Scouterna) kan ansöka om medlemskap i Distriktskåren.
Distriktskåren