Policy för Ekonomiskt stöd till scouter och ledare

Policy för Ekonomiskt stöd till scouter och ledare 2024

Syfte

Distriktet kan ge bidrag till scouter och ledare där kostnaden är problemet för att kunna vara med i scoutverksamhet.
Distriktets stöd är ett komplement till andra bidragsgivare som till exempel Majblomman eller Scouternas stödfond.

För vem

Medlemmar i en scoutkår eller motsvarande som är med i Västmanlands scoutdistrikt.
Motsvarande kan till exempel vara medlemmar i scoutverksamhet inom Equmenia eller Svenska Kyrkan.

Vem söker

Scoutkår eller motsvarande ansöker om stöd för enskild medlem.
Ansökan lämnas in av kårordförande eller motsvarande som intygar att all information i ansökan är riktig.
Ansökan sker via mail till ordforande@vastmanlandscout.se

Ansökan ska innehålla uppgift om:

• Scoutkår eller motsvarande
  • Kontaktuppgifter till ansvarig (vanligen ordförande eller motsvarande)
  • Vad stödet skall gå till
  • En motivering från kåren om varför distriktsstyrelsen skall godkänna ansökan
  • Vilka andra bidragsgivare som kåren eller individen har eller har för avsikt att ansöka från

Ansökan får INTE innehålla namn, personnummer eller annan information som gör att personen det berör kan identifieras av distriktsstyrelsen. Detta för att hindra jävssituationer samt att distriktsstyrelsen inte ska behöva hantera personuppgifter.

Ansökan lämnas till distriktsstyrelsen senast 2 veckor innan styrelsemöte för behandling på nästa möte.

Beslut av om stöd

Distriktsstyrelsen beslutar om stöd på ett styrelsemöte.

• Distriktsstyrelsens beslut kan inte överklagas
  • Om ansökan godkänns utbetalas beslutat belopp till scoutkåren

Om ansökan innehåller uppgifter som gör att individen kan identifieras av distriktsstyrelsen kommer ansökan automatiskt att avslås.

Stöd tas från avsedd reserv i distriktets ekonomi.
Reserven fylls på enligt budget eller beslut vid hantering av överskott samt externa bidrag.

Översyn och ändring av policyn

Policyn ändras och fastställs av Västmanlands Scoutdistrikts stämma.
Denna utgåva gäller för verksamhetsåret 2024.