Distriktets strategi 2021–2026

Strategi Västmanlands scoutdistrikt 2021-2026

Våra strategiområden fram till 2026

Scouterna utvecklas till förebilder

Scouterna förbättrar världen! Vi gör det genom att varje person som deltar i scoutverksamhet blir redo för livet, utvecklas till sin fulla potential och blir en aktiv världsförbättrare. Kraften i att alla scouter – var och en för sig, och alla tillsammans – utvecklas och tar aktiv del i samhällsutvecklingen är ostoppbar. Den lilla handlingen får ringar på vattnet som förflyttar berg. Vi är föregångare i stort och smått och vi är stolta över det!

Vi överträffar scouternas förväntningar i varje möte

Grunden i scoutrörelsen är mötet scouter emellan och mellan scouter och ledare!

I alla våra möten upplever scouten en verksamhet som är så bra att den inte kan tänka sig något roligare, mer spännande eller mer utvecklande. Scouten är delaktig i att skapa den verksamheten och stöttas av ledare som känner sig trygga och förberedda.

Fler ska få uppleva scouting

Vi vet att scouting förändrar liv och vill därför att allt fler får chansen att uppleva världens bästa fritid – Scouting!

Vi växer genom att vi präglas av mångfald, både i vilka vi vänder oss till och är öppna för men också i att det finns en mångfald i sättet att bedriva scouting. Bland föräldrar är vi en av de mest eftertraktade fritidsaktiviteterna för deras barn.

Scouterna utvecklas till förebilder

I allt vi gör inom scouterna är vi förebilder för både andra och oss själva, vi gör detta utifrån scoutrörelsens värderingar och scoutlagen. Vi står upp för andra vid mobbning och andra orättvisor. Vi inkluderar alla i vår rörelse.

Vi värnar om miljön, vårt demokratiska samhälle och de mänskliga rättigheterna

För att uppnå detta mål ska Västmanlands scouter jobba mot:

• Göra scouternas program mer lättillgängligt för kårerna
  • Distriktet och kårerna ska synas mer i samhället
  • Utveckla 100% scout så att alla kårer i distriktet använder det
  • Delta på samhällsarrangemang i länet
  • Aktivera och öka engagemanget kring Agenda2030 och miljöfrågor

Vi når målen genom att:

• Vi utbildar våra ledare till att ännu mer främja gemenskap och respekt mellan alla scouter stora som små.
  • Vi hittar nya kanaler att visa vad scouting är för samhället
  • Vi ökar möjligheterna till samarbeten mellan kårerna genom bland annat kårledningsträffar, avdelningsmöten och lättillgänglighet.

Vi överträffar förväntningar i varje möte

I varje möte utvecklas människan, i allt från att stöta ihop med en bekant på stan till en stor jamboree. Att överträffa förväntningar i varje möte kan kännas som ett stort steg, men allt handlar om hur stort eller litet man tänker.

För att uppnå detta mål ska Västmanlands scouter jobba mot:

• Former för möten mellan ledare i olika kårer
  • Förbättra introduktion/utbildning av nya ledare och vuxna på kårerna
  • Korta praktiska kurser för nyblivna ledare i Västmanland
  • Stöd från distriktet att ta fram ett bra och meningsfyllt program
  • Fler arrangemang genom distriktet så som nuvarande Prison Island
  • Främja arbetet mellan kårerna före och under större läger
  • Delta på Nationella Jamboreer och motsvarande som en gemensam distriktskontingent

• Öka kursverksamheten för ledare
  • Genomföra grenledarträffar via exempelvis zoom
  • Göra Trygga möten live mer lättillgängligt för kårerna
  • Göra en undersökning för att ta fram fler gemensamma arrangemang i distriktet så som nuvarande Prison Island
  • Utveckla arbetet med distriktskontingent vid större arrangemang både nationellt och internationellt

Fler ska få uppleva scouting

Rekrytera medlemmar och skapa möjligheter för att vara med i Scouterna.

Vi vill att fler ska få ta del av den bästa fritidsaktiviteten – Scouting! Genom en aktiv rekrytering växer vi. Scouting är en aktivitet som passar alla, oavsett vem man är. Vi jobbar mycket med mångfald och att alla ska få vara med.

Vi kör rekryteringsträffar och hälsar på i skolor, vi är med på samhällsarrangemang runt om i länet och visar vilka vi är och vad vi gör.

• Samarbete kring lokal rekrytering
  • Erbjuda sjöscouting till båtklubbar som ungdomsverksamhet
  • Starta fler scoutkårer där underlag finns
  • Starta ett Roverlag på exempelvis högskolan
  • Eventscouting, sommarscouting eller liknande aktivitet

• Hjälpa varandra kring rekryteringstillfällen
  • Utveckla nya former för nya scoutkårer – t.ex. hubbkår eller satelitkår
  • Skapa ett rekryterings team för distriktet
  • Erbjuda lån av rekryteringsmaterial via kansliet
  • Öka mängden internationellt utbyte och hantera utländska scouter som besöker Västmanland.
  • Använda och utveckla det befintliga kansliet till dess fulla potential

Förutsättningar

För att vi ska kunna utvecklas, överträffa förväntningar samt få fler att uppleva scouting krävs så klart också en del förutsättningar. Den största förutsättningen är att alla hjälps åt och stöttar varandra i vårt gemensamma arbete i distriktet.

Vi behöver hitta nya vägar för att på ett bättre och enklare sätt förmedla information och kommunikation om vad som sker i distriktet samt på kår-nivå.

En utmaning vi har framför oss är att kunna mäta scouternas upplevelse av scouting och hur vi överträffar målet i varje möte. Ingen känner sina scouter bättre än deras ledare eller ledarkollegor.