Tips för IT och kommunikation

Tekniska lösningar finns det gott om, både bra och dåliga. På denna sida försöker vi samla lösningar som kan användas av scoutkårer och distrikt.

Alla konton på webbtjänster bör skapas med ett neutralt e-postkonto som ägs av scoutkåren. Bäst är en egen domän men t.ex. ett gmail-konto kan fungera. Scoutkårens webbtjänster måste fungera även om datanörden slutar!

Scouternas e-tjänster

etjanster.scout.se
Scouternas ideella grupp för e-tjänster erbjuder verktyg främst kopplade till Scoutnet men även en del annat som kan vara användbart för en scoutkår.

E-post från Google och Microsoft

Scoutkårer och distrikt har möjlighet att få gratis program för e-post, fillagring, möten och andra tjänster från Microsoft och Google.
För bästa användning bör kåren även köpa en egen domän.

e-post och egen domän

www.one.com
Webbhotell som t.ex. one.com erbjuder ett fritt antal e-postadresser (smartast som alias) inklusive hantering av e-postgrupper. Det ger även scoutkåren en egen domän som kan användas för hemsidan även om den inte är placerad på webbhotellet.

Techsoup för program till låg kostnad

www.techsoup.se
Techsoup är en organisation som hjälper ideella och idéburna organisationer med donationer av programvara och andra tekniska kunskaper i form av seminarium. Erbjuder främst avancerad programvara, men kan ha erbjudanden lämpliga även för scoutkårer.

Mailchimp för nyhetsbrev

www.mailchimp.com
Mailchimp är ett företag som erbjuder nyhetsbrevs utskick. Allt är webbaserat och lätt att förstå. Det bästa är att om du inte behöver skicka mer än till 2000 adresser så är det gratis (10 000 brev i månaden). Ett problem kan vara att vissa e-posthanterare (t.ex. gmail) kan hantera utskick som reklam / massmail och sorter in den i egen brevlåda.

SMSgrupp för snabba meddelanden

www.smsgrupp.se
SMSgrupp hjälper till med enkel kommunikation i ledarteamet, arbetsgruppen eller utmanarlaget. Man skapar sin grupp med de nummer man vill ska vara med direkt i mobilen via deras app eller på deras hemsida. Gruppen får ett eget nummer tilldelat till sig så när man skickar till det så får alla sms:et. Går att ställa in rättigheter så du själv som administratör bara kan skicka ut påminnelser.

Doodle för att boka möten

www.doodle.com
Med Doodle bestämmer du och dina ledarkollegor eller scoutkompisar lätt vilket datum som passar bäst för att ha ett planeringsmöte eller något annat som inte är speciellt återkommande. Administratören bestämmer vilka datum som funkar och skickar sedan en länk där resten kan gå in och kryssa i vilken dag som fungerar respektive inte fungerar. Allt får man sedan snyggt grafiskt förpackat och det är bara att ta det tillfälle som flest kan.

Dropbox för filarkiv

www.dropbox.com
Dela alla sorters filer med dina ledarkollegor så alla är up-to-date hela tiden i vad som händer i avdelning. Kom åt dokumenten i mobilen eller vart ni än befinner er. Allt lagras lokalt på datorn och på internet. De kommersiella tjänsterna som Microsoft och Google erbjuder föreningar utan kostnad ger oftast en bättre och säkrare lösning .

Google Docs and Drive för delade dokument

www.google.com
Google Drive innebär delning av dokument så att flera samtidigt kan arbeta i samma dokument samtidigt. Även versionshantering stöds vilket gör det bra för arbetsgrupper och vid till exempel planering. Google Drive kan användas som en gemensam lagringsplats för mindre projekt. De kommersiella tjänsterna som Microsoft och Google erbjuder föreningar utan kostnad ger oftast en bättre och säkrare lösning .

Zoom för webbmöten

ZOOM.US
Zoom är ett mötesprogram som även kan hantera större grupper. Används mycket av bland annat skolor vid undervisning. Gratisversionen är begränsad till möten på max ca 1 timme.

Kahoot

kahoot.com
Kahoot erbjuder program för frågesporter, undervisning och enkla enkäter.