Bli scout!

I Scouterna hittar du både utmaningar och nya kompisar, oavsett var du bor eller hur du gammal du är. Här kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen. Och du är självklart med och bestämmer vad vi ska hitta på.

Åldersgrupper

Familjescouter -7 år + vuxen

Barn tillsammans med förälder eller annan vuxen leker och upptäcker naturen.
Finns på många (men inte alla) kårer och träffas ofta på helgerna varannan vecka.
Mer om Familjescouting

Spårare 8-9 år

I Scouterna är det roligt bus utomhus som gäller. Du kan börja som spårarscout när du är åtta år, och var beredd på äventyr redan från första dagen. I Scouterna får du nya kompisar som precis som du tycker att det är superskoj att vara utomhus.
Mer om Spårarscout

Upptäckare 10-12 år

I Scouterna gör du spännande upptäckter varje dag. Upptäckarscout blir man när man är tio år. Många har varit med i Scouterna redan tidigare men det går såklart bra att börja som Upptäckare direkt. I din patrull får du schyssta kompisar att räkna med. Tillsammans med dem får du upptäcka nya äventyr varje gång ni ses.
Mer om Upptäckarscout

Äventyrare 12-15 år

I Scouterna är det äventyr från första dagen. Du blir Äventyrarscout när du blir tolv år. Många har varit med i Scouterna redan tidigare men det går såklart bra att börja som Äventyrare direkt. I din patrull får du schyssta kompisar att räkna med. Tillsammans med dem får du upptäcka nya äventyr varje gång ni ses.
Mer om Äventyrarscout

Utmanare 15-18 år

Många har varit med i Scouterna redan tidigare men det går såklart bra att börja som Utmanare direkt. Tillsammans med din patrull får ni uppleva utmanande friluftsliv och engagera er i samhällsfrågor. Regionala, nationella och internationella arrangemang erbjuds både för grupper (utmanarlag) och individer. Finns på flera scoutkårer.
Mer om Utmanarscout

Rover 19-25 år

Roverscouter förbättrar världen. All scouting handlar om samhällsengagemang men det blir aldrig så tydligt som i roveråldern. Du blir Roverscout när du är 19-25 år och för första gången finns det ingen ledare i din kår som stöttar dig och dina patrullkompisar.
Mer om Roverscout
Roverscout i Västerås

Scout som vuxen

En gång scout – alltid scout. Och det går även att börja i Scouterna som vuxen!

Ledare och Funktionär

Att vara scoutledare är att skapa en rolig fritid för unga samtidigt som själv utvecklas som människa och ledare. Många av våra scoutledare har varit scouter sedan de var barn, men inom scoutrörelsen finns en mängd ledarutbildningar som gör att även du som inte har någon tidigare scouterfarenhet också får en bra grund för ditt ledarskap inom scoutrörelsen.
Mer om vuxen i Scouterna

Utbildare

Är du intresserad av utbildning och trivs med att förmedla kunskap och erfarenheter?
Distriktet har utbildningsteam som alltid har plats för fler intresserade!
Mer om Scouternas Folkhögskola

Gillescouterna

Gillescouterna är en organisation fristående från Scouterna med med måla att stödja scoutverksamheten.
Mer om Gillescouterna

Olika typer av scoutkårer

Alla scoutkårer i Scouterna har en gemensam värdegrund och är en del av den internationella scoutrörelsen i WOSM och WAGGGS.
De svenska scoutkårerna kan antingen enbart tillhöra Scouterna eller även tillhöra en Samverkansorganisation som kompletterar scoutprogrammet med profilfrågor som helnykterhet eller scouting på religiös grund. Scoutkårer kan även vara direktanslutna vilket innebär att de får stöd av Scouternas riksorganisation eller enbart anslutna via sin samverkansorganisation och får då sitt stöd där. Samverkansorganisationer och anslutningsform:

• KFUM-KFUK Scout (direktanslutna)
  • Frälsningsarméns scouter (direktanslutna, kår saknas i Västmanland)
  • Salt scout (eget stöd)
  • Equmenia (eget stöd)
  • Nykterhetsrörelsens scoutförbund (eget stöd, kår finns men är inte medlem i distriktet)

MER OM HUR KÅRERNA ÄR ANSLUTNA

Nätverk

Scoutkårer kan även vara med i olika typer av nätverk och andra samarbeten vilket kan påverka inriktning på programmet.
I Västmanlands scoutdistrikt finns:

• Sjöscouter i Västerås Sjöscoutkår
  • Syriansk scoutverksamhet i S:t Eliyo scoutkår
  • Armenisk scoutverksamhet i Homenetmen scoutkår
  • Svenska Kyrkans scoutverksamhet i Västerås Stifts Scoutkår

Välj scoutkår för kontaktinformation och anmälningsformulär.

En scoutkår är en ideell förening som drivs helt av oavlönade ungdomar och vuxna.
Flera scoutkårer har kö till sin verksamhet och möjligheten till medlemskap beror på hur antalet ledare och funktionärer som är engagerade i scoutkåren.
Som vuxen kan du vara med som ledare för barn och unga eller som funktionär och på annat sätt vara med och skapa Äventyr och kompisar!