En Scoutsektion är scoutverskamhet som som är en sektion av Distriktskåren. Det innebär att scoutverksamheten sker lokalt men Distriktskåren är en Hubkår och står för formalia som Kårstyrelse, externa kontakter, ekonomi och revision. Hubkår och sektioner infördes 2023 och är en viktig del i att ge fler möjlighet att uppleva scouting.

Västmanlands sektioner

Kungsör
Surahammar
Skinnskatteberg

Irsta/Gäddeholm – på gång
Västerås Vallby – på gång

Vem gör vad

Hubkåren

Hubkåren ansvarar för:

  • Att stämma av med sektionerna hur verksamheten går och vilken typ av stöd och service de behöver samt stötta med grupputveckling och samarbete
  • Det övergripande ekonomiska ansvaret och tydliggör för sektionerna vilka förhållningssätt och rutiner som gäller
  • Att bjuda in sektionerna till distriktsarrangemang och andra ledarträffar
  • Sprida information från scoutdistrikt och Scouterna
  • Att anordna en kårstämma per år med alla sektioner inbjudna
  • Att möjliggöra för sektionerna att åka på lager/hajkAtt söka statsbidrag varje år
  • Ansvarar för att bevaka att rätt medlemsavgifter betalas av medlemmarna.
  • Att möjliggöra för ledarna i sektionerna att gå utbildningar
  • Att alla ledare har genomfört Trygga Möten och visat upp felfritt registerutdrag
  • Att tillsammans med konsulenterna hitta fler sektioner att starta och stötta sektioner att ombilda sig till egna scoutkårer när de är redo

Sektioner

Sektionen ansvarar för:

  • Att planera sin verksamhet
  • Att genomföra sin verksamhet
  • Att föra närvarorapportering för externa parter, exempelvis kommun eller Sensus
  • Att hålla Scoutnet, vårt medlemsregister, uppdaterat med rätt medlemmar (både registrera nya scouter efter tre prova på-möten och avregistrera de som slutar)
  • Att hålla kontakt med föräldrar och scouter
  • Att ha kontakt med Sensus och Scouternas konsulenter och ta stöd av dem i planering och genomförande av exempelvis fortbildning, rekrytering mm.

Scoutedare

Att vara scoutledare handlar främst om att göra scoutverksamhet tillsammans med scouterna i din grupp. Att ge unga möjlighet att utvecklas och växa är viktigare än att genomföra en aktivitet korrekt. Som scoutledare är du stödjande och lyssnande. Du har ett schysst bemötande, skapar trygghet i gruppen och ger alla chans att utvecklas efter sina förutsättningar. Att vara ledare i scouterna är både roligt och ansvarsfullt. Vi sätter barnen i första rummet när vi genomför scoutaktiviteter med hjälp av scoutmetoden.

Sektionsledare

  • Har i Scoutnet rollen ”Avdelningsledare” för sektionen.
  • Får e-post som skickas till sektion@vastmanlandscout.se
  • Har kontakt med huben och Scouternas utvecklingskonsulent.
  • Ansvarar för att leda arbetet i sektionen.
  • Ansvarar för välkomnandet av nya ledare i sektionen.
  • Ansvarar för att aktiviteter inom sektionen motsvarar Scouternas program, kvalitet- och säkerhetskrav.
  • Ansvarar för att verksamheten genomförs på ett säkert sätt och enligt Scouternas policys och rutiner.
  • Se till att adresser och kontaktuppgifter inom avdelningen är tillgängliga och uppdaterade.
  • Hantera avdelningens ekonomi enligt hubens rutiner.Informera om avdelningens verksamhet och rapportera till huben enligt de rutiner som finns.
  • Samtliga punkter under ”Ledare”

Ledare

  • Har i Scoutnet rollen ”Ledare” för sektionen.
  • Organiserar och leda scoutmöten med andra ledare.
  • Ha förståelse för scoutprogrammet och ledarrollen – Läs boken ”Ledaren”.
  • I din roll arbeta i linje med hubens vision, mål, och verksamhetsplan.
  • Medverka på scoutmöten, hajker och planering med sektionen och vara en del av ledarteamet i sektionen.
  • Delta på planeringsdag på hösten och våren.
  • Gå kursen Trygga möten och visar registerutdrag från Polisen under första terminen som ledare samt därefter återkommande vart tredje år.
  • Ta del av de möjligheter som finns för utbildning inom scouterna.

Konsulenter

Scouternas regionala kansli Norr Mitt ger stöd till scoutverksamhet i Västmanland
KONTAKTA KANSLIET NORR/MITT

Utvecklingskonsulenter stöttar kåren med operativa insatser. Det kan vara workshops, inspirationskvällar, vara någon att bolla idéer med eller hjälp med rekrytering. Allt för att ni i ledarteamet, sektioner mm ska växa och utvecklas. Vad just ni behöver kommer ni överens om med er utvecklingskonsulent.

Kontakta ert regionala kansli för att boka in en inspirations- och utvecklingsträff utifrån era behov och utmaningar. Det är väl investerad tid som inspirerar och ger er goda förutsättningar att fortsätta verka för barn och ungas utveckling inom scouting.

Förslag på aktiviteter som kåren kan göra tillsammans med sin utvecklingskonsulent:

  • Programinspiration – Hur använder vi Scouternas program för att få till en bra verksamhet? Vi går igenom Målspår, Scoutmetoden och hur de används för att planera ett stegrande program för alla åldersgrupper.
  • Vuxenrekryteringsworkshop – Hur hittar vi fler vuxna till scoutkåren? Hur frågar vi dem på bästa sätt och hur tar vi emot dem när de kommer till vår scoutkår?
  • Planering av rekryteringsinsatser – Hur lägger vi upp rekryteringen för att få bästa möjliga resultat?
  • Kommunikationsworkshop – Vilka verktyg använder vi oss av för att öka vår synlighet? Hur kommunicerar vi inom kåren?

Detta är en del av det stöd som utvecklingskonsulenterna erbjuder scoutkårer för att ta reda på mer, ta kontakt med er utvecklingskonsulent.

Sensus

Scouting är folkbildning genom att det är ett fritt, frivilligt och ickeformellt lärande. Sensus är vårt studieförbund och att som scoutverksamhet samarbeta med dem exempelvis genom att skapa studiecirklar kring terminsprogrammet, hajken eller andra äventyr som är på gång kan ni få ekonomiskt-, materiellt- och/eller fortbildningsstöd av Sensus. Detta görs genom att sektionen rapporterar närvaro enkelt genom Sensus e-tjänst. All samverkan och utveckling har den enskilde scoutens behov i fokus.
Sensus Svealand ger stöd till scoutverksamhet i Västmanland
Kontaktperson är Roger Eriksson på kontoret i Eskilstuna

Scouternas folkhögskola

På Scouternas folkhögskola erbjuder vi utbildningar för scouter & scoutledare som vill bli bättre ledare. Det gör vi genom vårt utbildningssystem Ledarskapsön. Vägen till inspiration, verktyg och nätverk! Här hittar du exempelvis utbildningen Trygga Möten, som alla ledare måste gå, och introduktionskursen Leda scouting.LÄS MER OM SCOUTERNAS FOLKHÖGSKOLA OCH SE DERAS KURSKATALOGDistriktet ger bidrag till utbildning, se distriktets Utbildningspolicy

Scouterna

Scouternas riksorganisation ansvarar för att ta fram stödmaterial med mera, till exempel:
Stödmaterial till scoutkårer / sektioner
Aktivitetsbanken
Scoutmärken

Ekonomi

Ekonomiska rutiner

Sektionens ekonomi hanteras av distriktets kassör som en del av distriktets ekonomi och granskas av distriktets revisorer. Hubkårens styrelse hjälper gärna till med frågor kring ekonomin.

Distriktets bokföring har egna konton för sektionens intäkter, utgifter samt tillgångar. Till skillnad från arbetsgrupperna nollställs inte budgeten varje år utan eventuellt överskott, utbetalda bidrag, medlemsavgifter eller andra inkomster stannar kvar som en tillgång för sektionen.

Reseräkningar och utlägg

Inom ramen för sektionens ekonomi ersätts utlägg och resor.
Distriktets utläggsblankett skall användas. PDF samt bilder på kvitto i PDF-format skickas till kassören med e-post: kassor@vastmanlandscout.se

Original skickas med post till Västmanlands scoutdistrikt, Slånbärsgatan 11, 722 23 VÄSTERÅS
Utlägg utan kvitton är en gåva! Skicka in kvitton och reseräkningar snarast.

Kontaktinformation och blanketter

Medlemsavgift

Medlemsavgiften faktureras direkt till medlemmar varje termin och dessa skickas ut centralt från Scouterna baserat på de kontaktuppgifter som huben har registrerat i medlemsregistret Scoutnet. Medlemsavgiften består av flera delar.

  • Scouternas nationella avgift: 90 kr/termin, beslutas av Demokratijamboreen vart annat år
  • Distriktets avgift: 25 kr/termin, beslutas av Distriktsstämman i november varje år
  • Sektionen föreslår vilken egen medlemsavgift de vill ta ut. Denna del tillfaller sektionen.

Startbidrag

  • Distriktet ger ett startbidrag på 2000 kr när verksamheten har startats.
  • Scouterna ger startbidrag i form av en materiallåda samt ett presentkort på Scoutshoppen.

Statsbidrag

Statsbidrag söks i början varje på år. Hubstyrelsen söker statsbidrag för alla sektioner baserat på underlag i Scoutnet Sektionen bör vara indelad i patruller, då kan man söka statsbidrag baserat på patruller. För att göra detta behöver också patrullen ha ett eget patrullårsmöte. Det finns en årsmötesmall som patrullen ska fylla i.

Sektionen ansvarar för att genomföra årsmöte med sina patruller enligt riktlinjer för Statsbidrag.
HUR MAN SÖKER STATSBIDRAG

Hubkåren ansvarar för att bidraget söks samt att utbetalt bidrag i sin helhet tillfaller sektionen.
Bidraget är i storleksordning 1000 kr / år. Belopp m.m. beslutas av Demokratijamboreen.

Kommunbidrag

Sektionen ansvarar för att medlems- och närvaroregistreringen i Scoutnet är korrekt samt att på uppmaning av kårstyrelsen ta fram Verksamhetsplan och Verksamhetsberättelse för sektionen.

Hubkårens ansvarar för att bidragsansökan skickas in till kommunen.
Föreningsbidrag i Kungsörs kommun
FÖRENINGSBIDRAG I SKINNSKATTEBERGS KOMMUN
FÖRENINGSBIDRAG I SURAHAMMARS KOMMUN

Scouternas stödfond

Om en medlem behöver ekonomiskt bidrag för att kunna delta i Scouternas verksamhet är den välkommen att söka bidrag från Scouternas stödfond. Man kan söka bidrag för att betala medlemsavgifter, köpa utrustning eller till att resa. Det går även att söka en större summa pengar för att nå barn och unga som kanske inte ens kommer till Scouterna för att det är för dyrt.
Scouternas stödfond

Stipendier och fonder

För att hålla kostnader och utgifter så låga som möjligt kan man söka stipendier och fonder för att få medel för sin verksamhet. Här är några exempel på stipendier och fonder som brukar vara generösa mot scoutverksamheter:
FONDER OCH STIFTELSER

Distriktskåren söker bidrag för sektionen. Kontakta styrelsen med förslag, idéer och möjligheter att förbättra eller utöka verksamheten som kan vara underlag för en ansökan!

Exempel på lokala möjliga bidragsgivare:
Sparbanken Västra Mälardalen
Länsförsäkringar Bergslagen Bergslagslyftet

Scoutnet – medlemsregistret

Scouterna har ett centralt medlemsregister som heter Scoutnet. Alla medlemmar ska finnas med i registret för att huben och sektionen ska få rätt statsbidrag och medlemsfaktureringen ska fungera. Scouternas medlemmar får förmåner såsom en medlemstidning fyra gånger om året, tillgång till utbildningar, kurser, vår medlemsförsäkring, möjlighet att delta i nationella och internationella arrangemang med mycket mera.

Du blir medlem genom att fylla i ett digitalt formulär. Därefter ska du bli godkänd som medlem av den som är ansvarig för medlemsregistrering (eller en person i huben när sektionen är nystartad).
Medlemsanmälan bör göras så snart som möjligt, gärna i samband med första mötet.
Medlemsavgift betalas mot faktura, den som inte vill vara medlem meddelar detta och fakturan behöver då inte betalas.

Sektionens anmälningsformulär finns på sektionens sida på Distriktets webbplats
BLI SCOUT MED ANMÄLNINGSFORMULÄR

Scoutnet är en central och mycket viktig del i hanteringen av kårens och medlemmar.
Sektionsledaren ansvarar för att sektionens information i Scoutnet är korrekt och uppdaterad.
Förutom ett obligatoriskt och GDPR-säkert medlemsregister hanterar det bland annat:

  • Närvaro på möten
  • Anmälningar och närvaro på möten, hajker, läger och utbildningar’
  • Fakturor och status på betalning av medlemsavgifter
  • Redovisningar av Trygga Möten och polisintyg
  • Historik på roller, märkestagning, förtjänsttecken, utbildningar och arrangemang
  • Hantering av utskick via via e-postlistor med koppling till distriktets domän (vastmanandscout.se)
  • Behörigheter i Scoutnet styrs av Roller som tilldelas av en Medlemsregistrerare eller Ordförande
  • Observera att det INTE ÄR TILLÅTET att använda andra anmälningsformulär eller lagringsmetoder för hantering av medlemsregister, persondata eller annan GDPR-känslig information

Instruktion och hjälp till scoutnet

Närvaroregistrering

Närvaro på möten och arrangemang ska registreras i Scoutnet som direkt kan skapa underlag för vissa kommuner. Andra kommuner kan kräva ytterligare manuell hantering. Kårstyrelsen hjälper till med att ta reda på som gäller för respektive kommun.
Närvaro i Scoutnet

Scouternas policys

Scouterna har ett policydokument som scoutkåren följer. Du hittar alla här:
Scouternas policy

Alkohol och droger

På Scouternas stämma 2014 beslutades att all verksamhet i Scouterna skall vara fri från alkohol och droger, även om alla deltagare är över 18 år.

Trygga Möten

Alla som har någon form av ledaruppdrag, är över 15 år och återkommande träffar barn i Scouterna ska genomgå utbildning i Trygga Möten minst var tredje år.
Trygga Möten

Registerutdrag

På Scouternas stämma 2020 beslutades att alla över 15 år, nya och de som varit engagerade länge, som erbjuds uppdrag eller tilldelas uppgifter i en scoutkår som innebär direkt och regelbunden kontakt med barn ska uppvisa ett begränsat utdrag ur belastningsregistret.
Registerutdrag för ledare
Begäran om registerutdrag från Polisen