Scouterna stöttar Ukraina

30 mars, 2022 av Staffan Persson

Scouterna i Polen har bett oss om hjälp. De bemannar Polens “boarder patrol” och behöver första hjälpen-material när de möter och tar hand om människor som flyr från Ukraina.

Nätverket Scouter stöttar har startat en insamling för att kunna köpa det de har bett om. Målet är att samla ihop 400 000 kronor. Det räcker till 1000 väskor med sjukvårdsmaterial.
Privatpersoner, enskilda scouter, avdelningar och kårer har redan skänkt över 50 000 kronor. I veckan som gick levererade vi de första 60 första hjälpen-väskorna. Men vi har en lång väg kvar. Och det är bråttom.
Scouter stöttar Ukraina INSAMLING

Därför vänder vi oss nu till alla Sveriges scoutdistrikt och Scoutkårer!

På tusenforstahjalpen.se finns färdiga förslag på aktiviteter som kåren kan göra för att både arbeta med frågan och samla in pengar.
tusenforstahjalpen.se

Vi är tacksamma om ni i scoutkåren:

• Lägger in en länk till tusenforstahjalpen.se i era nyhetsbrev/utskick.
  • Publicera inlägg om insamlingen på kårens sociala medier. Dela gärna från Scouter Stöttar på Facebook och Instagram.
  • Gör en intervju med någon i projektgruppen. Kontakta Kristina Staf för mer information.

Stort tack för att ni hjälper oss att hjälpa scouter – och människor på flykt!

Scouter stöttar på FACEBOOK
Scouter stöttar på Instagram

Vänliga hälsningar
Projektgruppen för 1000 första hjälpen kit till Ukraina
Kontakt: kristina.staf@sollentunasodra.se

Scouter Stöttar är ett fristående nätverk av scouter intresserade av samhällsengagemang. Scouter Stöttar har engagerat sig bland annat vid flyktingkrisen 2015, under Coronapandemin och årligen kring Radiohjälpens insamling Musikhjälpen då vi samlat in pengar och samtidigt visat vilken resurs scouter och scoutrörelsen kan vara. Läs mer på tusenforstahjalpen.se eller följ Scouter stöttar på Facebook och Instagram.