Vårläger 2019 – Myter och legender!

Välkommen till Skräddartorp 30 maj – 1 juni

Vårläger 2019 Lägerbrev 1
Vårläger 2019 Lägerbrev 2
Vårläger 2019 Inbjudan – att anpassa och dela ut till scouterna

Anmälan i Scoutnet

När

Torsdagen den 30/5 – Lördagen den 1/6 2019.
Drop in för deltagare sker mellan kl 10-11 på torsdagen och avslutningen beräknas vara slut runt kl 15 på lördagen

Lägret är beläget i Skräddartorp, norr om Malingsbo.

Avgift

Deltagare: 450 kr.
Familjescouter inklusive en förälder betalar 450 kr totalt, en Familjescout + 2 föräldrar betalar 650 kr.
Deltar man bara över dagen är avgiften 200 kr, resp. 300 :-

För vem

Alla scouter och ledare i Västmanlands Scoutdistrikt, Ludvika, Kvicksund och Equmenia Håbo är välkomna. Vi erbjuder alla avdelningar såväl Familjescouter att delta under hela lägret. Familjescouter kan välja att bara delta en dag, då är fredagen att rekommendera.

Anmälan

Vi vill ha en preliminär anmälan kårvis senast 1/2 –19 där ni anger cirka hur många deltagare från kåren som kan väntas deltaga samt om ni önskar dela by med en specifik kår.

Inbjudan delas ut till scouterna. Ni fyller själva i sista anmälningsdatumet och övrig information som önskas.

Lämplig sista anmälningsdag för scouterna är den 2/5 -19!
Kårernas sammanställning av anmälan och betalning ska vara S:t Olofs scoutkår tillhanda senast den 10:e maj. Sammanställningen sker i Scoutnet och betalningen sker till S:t Olofs scoutkårs BG 5257-0371 märk med kår + vårläger 2019. Observera att S:t Olofs scoutkår har bytt till bankgiro.
När betalning finns oss tillhanda räknas ni som anmälda.
Deltagaravgiften återbetalas endast mot uppvisande av sjukintyg.

Anmälan i Scoutnet

Transporter

Materialtransport ordnas av varje kår.
Det kommer att ordnas med busstransport till självkostnadspris ca 210:-/pp ToR. En preliminär anmälan önskas så vi vet intresset av detta.
Då det är begränsat med parkeringsmöjligheter i Skräddartorp så rekommenderar vi att så många som möjligt åker buss.

Boende

Vi bor i tält och lagar mat över öppen eld. Det kan bli kallt på natten, extra filt eller dubbla sovsäckar kan vara bra att ha.
Utmanarscouter tillhör en egen by och kommer även ha ett eget program.
När vi fått alla anmälningar kommer vi dela upp kårerna i byar.

Mat

Måltiderna tillagas på varje by, undantaget är fredag lunch som alla tillagar ute på spåret patrullvis.
Till detta behöver alla ha med sig stormkök samt bränsle. Torsdagens lunch kommer vara delvis förberedd så att det skall gå snabbt att äta under uppbyggnaden av byarna.
OBS! Pga allergi är inga nötter tillåtna på lägret.

Program

På fredagen genomförs ett heldagsspår och lunch tillagar scouterna själva ca halvvägs utmed spåret. Maten får de vid tillagningsplatsen.
Lägret behöver hjälp med att bemanna kontrollerna och det behövs ca fem funktionärer till totalt 8 kontroller plus lunchkontrollen. Det behövs alltså 40 personer. Alla kontroller kommer vara förbereda och under funktionärsmötet på torsdag kväll delas kassar ut med allt material till kontrollerna.
Funktionärerna får hämta mat på morgonen. Dryck tas med från byn.

I år ska vi även testa något nytt och kommer att erbjuda spårare och upptäckare att göra små aktiviteter tillsammans med scouter från andra kårer under en timme på torsdag eftermiddag.

Lägerbål kommer att ske under fredagskvällen

Utmanare

Utmanarna bor i egen by, har egna aktiviteter, eget program och ansvarar själva för laga sin mat.

Boende

Vi bor i tält och lagar mat över öppen eld. Det kan bli kallt på natten trots att det är sent på våren, extra filt eller dubbla sovsäckar kan vara bra att ha.

Tema och klädsel

Temat för lägret är som rubriken säger myter och legender och detta kommer genomsyra lägret. Vi uppmanar att så många som möjligt är utklädda och med tanke på temat som är väldigt brett så det är fritt fram att låta fantasin flöda. Det kommer att delas ut priser till bästa utklädda kår samt till bästa utklädda utmanare i utmanarbyn efter temat myter och legender inom sagovärlden.

Transporter

Materialtransport ordnas av varje kår.

Ni är välkomna att lämna material mellan kl 19-21 på onsdagen eller från kl 9 på torsdagen. Mellan kl 10-11.30 kommer inga släpvagnar/bilar kunna köra ut från området då det kommer vara enkelriktat i samband med inryckning av scouter.

Det kommer att ordnas med busstransport till självkostnadspris (210: – /pp ToR). Bussen kommer att avgå från Coop Stenbys parkering, Västerås. Samling för buss sker 8:15 (bussen avgår 8:30) på torsdagen vid Coop Stenby Västerås och bussen beräknas vara tillbaka 16:30 på samma ställe på lördagen. Först till kvarn gäller om bussen blir full.

Då det är begränsat med parkeringsmöjligheter i Skräddartorp, så rekommenderar vi att så många som möjligt åker buss. Tänk även på miljön.

Kom ihåg och bra att veta

• Alla vandringspriser ska tas med och kom ihåg att gravera de innan.
  • Då maten under fredagen kommer att lagas på spåret så behöver alla ha med sig stormkök samt bränsle till.
  • Det kommer inte finnas någon kiosk på lägret.
  • Då lägret är sent det här året så har fästingarna vaknat och det kan förekomma många på lägerområdet så påminn era scouter om det och uppmana gärna de att vaccinera sig mot TBE
  • OBS! Inga nötter får tas med under lägret p.g.a allergier!

Nästa utskick kommer under april

Lägerchef

Celine Allard