Vårläger 2021 – Intresseförfrågan

5 februari, 2021 av Staffan Persson

Vårläger 2021 – Intresseförfrågan.pdf

Vi ställer inte in – vi ställer om

Ett nytt scoutår finns framför oss med både möjligheter och utmaningar. Förra året tvingades vi ta beslutet att inte genomföra vårlägret på grund av Covid-19. Covid-19 kvarstår och även om det finns ljusningar så finns inte möjligheterna som det ser ut idag att genomföra ett ordinarie vårläger. Vi i lägerledningen känner att vi inte vill ställa in utan ställa om och genomföra Vårläger 2021. Det kommer dock att bli under lite nya premisser som bygger på samarbete!

Kombination av fysiskt läger och digitalt evenemang

Vårt förslag är att det fysiska lägret blir ett eget kårläger på den plats utomhus ni själva väljer. Dagläger eller med övernattning beroende på vad varje kår bestämmer. Varje kår tar ansvar för mat, hygien, säkerhet och så vidare. Lägerledningen kommer att leverera ett program och aktiviteter som kommuniceras digitalt.

De digitala, lättanvända, applikationerna kommer att kunna användas via mobiltelefon för er som kårer. Det blir alltså en kombination av fysiskt läger och digitalt evenemang. Det innebär att man behöver ha mobiltäckning som klarar en kortare film. Övriga aktiviteter kräver mobildatatäckning men kräver minimal förbrukning av mobildata. Det är en fördel om ni har möjlighet att streama minst invigning och avslutning på vit duk/vitt lakan mot en vägg per kår. En del rekvisita kommer att levereras/finnas för avhämtning innan lägret.

En mobiltelefon per patrull rekommenderas samt en ledare rekommenderas per patrull på Spårarna för att hantera den delen av evenemanget som är digitalt.

Scouternas Nöjespark

Temat kommer att kvarstå och vara Scouternas Nöjespark dvs gammaldags tivoli i form av aktiviteter, kläder och utsmyckning av lägerplats.

Lägerledningen har ett konceptprogram som startar torsdag den 13 maj kl 10.00 och pågår till kl 17.00 samma dag. På kvällen kommer ett lägerbål att sändas digitalt som kan ses gemensamt eller hemifrån. Den 14 maj startar vi återigen kl 10.00 och avslutningen beräknas vara klar kl 17.00. Finns alltså utrymme för egna kåraktiviteter om man önskar förlänga dagarna alternativt sova över.

Är din kår intresserad att delta

Vi hade naturligtvis önskat att vi kunde genomföra ett läger där hela Västmanland träffas med tyvärr ser inte förutsättningarna ut så och därför hoppas vi att ni tycker att detta är en intressant och rolig tvist på Vårläger 2021.

Har du ytterligare frågor redan nu så kontakta någon någon av oss nedan och det kommer också finnas möjlighet att ställa frågor till oss på Kårledningsträffen den 13 februari.

För att gå vidare med planeringen önskar vi veta hur intresset för detta koncept ser ut. Är din kår intresserad att delta?
Vänligen meddela ditt intresse genom att med ett e-postmeddelande senast den 16 februari till varlager@vastmanlandscout.se.

Vänliga hälsningar,
Lägerledningen Vårläger 2021