Vårläger 2021 är inställt

3 mars, 2021 av Staffan Persson

Lägerledningen har haft beslutsmöte om GO/NOGO och gjort en sista riskbedömning för Vårläger 2021 och kommit fram till att vi som arrangörer ställer in lägret.

Beslutet är fattat utifrån nedanstående osäkerhetsfaktorer.

• Intresse från distriktets kårer. Vid beslutstillfället hade mindre än hälften av distriktets kårer inte meddelat intresse. Flera kårer har också trots anmält intresse också uttryckt en viss tveksamhet i sin anmälan utifrån smittläget och restriktioner. Det finns en osäkerhet för att samlas i större grupper som det skulle innebära även om det endast blir kårens scouter. Vi vet heller inte om det i maj är möjligt att träffas, vilket också skapar tveksamhet.
  • Smittläge och förberedelser för eventuell ytterligare nedstängningar i samhället. Samhället förbereder för en tredje våg med nya virusmutationer i omlopp. Smittläget känns inte som att det har lättat från förra året, då beslutet fattades att ställa in, utan snarare tvärtom. Riskbedömningen som gjordes då är fortfarande aktuell.
  • Vaccineringen i samhället. Trots att myndigheterna fortfarande tror att alla ska ha blivit vaccinerade vid midsommar, så har man inte kommit så långt idag som det var tänkt. Vi känner oss i dagsläget osäkra på att vaccinering kommer bidra till trygghet vid tidpunkten för lägret i maj.

Det är ett beslut som tas med sorg i hjärtat, men lägerledningen bedömer att det allt för stor osäkerhet kring lägret trots anpassning skulle kunna genomföras och att det skulle finnas deltagare ute bland kårerna.

Distriktet siktar nu på Vårläger 2022 med Köpings scoutkår som arrangör