Vårläger 2020 – Inställt p g a Covid-19

22 mars, 2020 av Staffan Persson

Meddelande från lägerledningen 2020-03-22:

Den rådande situationen i omvärlden och i vårt samhälle p g a Covid-19 är exceptionell. Vi har inte sett något liknande i modern historia. För att utvärdera om det är möjligt att genomföra vårlägret har lägerchefen Nichlas Kung tillsammans med lägerledningen genomfört Folkhälsomyndighetens ’Riskbedömning av evenemang och sammankomster’ för Vårläger 2020. Baserat på detta har lägerledningen i samråd med Distriktsstyrelsen kommit fram till att under rådande omständigheter är inte Vårläger 2020 genomförbart.

Det är fyra tyngre delar i riskbedömningen som vi inte kan uppfylla på ett scoutläger med mellan 300 – 500 deltagare i blandade åldrar:

• Hygienåtgärder är inte tillräckliga. Hygienhanteringen är okej för ett normalläge men uppfyller inte de krav och rekommendationer som Folkhälsomyndigheten nu rekommenderar för att minimera smittspridning. Det finns endast mycket begränsad tillgång till varmvatten ur kran, spolbara toaletter och dusch.
  • Eventet är långvarigt. Folkhälsomyndighetens definition av långvarigt är mer en 2 timmar. Även om vi skulle korta lägret är det ändå långvarigt.
  • Förutsättningarna för evenemanget leder till nära kontakt mellan deltagarna. Övernattning i tält och andra aktiviteter medför nära kontakt.
  • Deltagare från samhällsviktiga arbeten (t ex personal från vård och omsorg). Rekommenderas inte delta eller har krav från sina arbetsgivare att inte delta i liknande evenemang.

Det är idag två månader kvar till lägret och även om situationen skulle ändra sig något kvarstår ovan punkter i riskbedömningen. Att ställa in lägret väldigt nära inpå skulle dessutom skapa en risk att vi står kvar med kostnader.

Det gör verkligen ont att vi behöver ta detta beslut men viktigast av allt är alla scouternas, barn, unga och vuxnas säkerhet och hälsa. Vi hoppas på allas förståelse för detta.
Distriktsstyrelsen har därför tagit beslut att Skultuna och St Örjan kommer att arrangera Vårläger 2021 och Köping som var tilltänkta tar 2022.

Har ni några frågor så vänligen hör av er till någon av oss!
Skultuna och St Örjan
Nichlas nichlas.kung@vastmanlandscout.se