Coronaviruset Covid-19

10 mars, 2020 av Staffan Persson

Scouterna följer på nationellt plan utvecklingen noga via Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer. Scoutkårerna uppmanas att också göra det, vid till exempel möten och läger.

Uppdaterad 2021-08-12

Dessa råd inkluderar bland annat att hålla god handhygien, undvika nära kontakt med sjuka människor samt att stanna hemma när du är sjuk för att undvika att smitta andra. Enligt Folkhälsomyndigheten uppmanas alla med symtom på luftvägsinfektion, även lindriga, att avstå sociala kontakter som riskerar att sprida smitta.
Folkhälsomyndighetens Frågor och Svar

Rekommendationer vid terminsstart

Folkhälsomyndighetens rekommendationer inför skolstarten kan vara en bra grund för hur risk för smittspridning kan hanteras även på scoutkåren.
Viktigt med förebyggande åtgärder när skolan startar

Uppdatering från 1 juli

Från 1 juli förändrades och reducerades flera av de restriktioner som har gällt.
Från och med hösten 2021 bör kår och distriktsverksamhet kunna bedrivas i normal omfattning.
Givetvis ska stor hänsyn tas till risk för smittspridning och förstärka rutiner bör finnas för hygien.
FOLKHÄLSOMYNDIGHETEN 2021-07-01

Samverkansmöten med Krisberedskap Västmanland

Representanter från Distriktsstyrelsen är från 2021 med i samverkansmöten med anledning av covid-19 fritidsaktiviteter barn och unga födda 2002 och senare.

Anteckningar från samverkansmöten:
Covid-19 i Västmanland 210525
Minnesanteckningar Fritidsaktiviteter och idrott 210525
Anpassad smittspårningsrutin för fritidsverksamheter i Västmanland sommaren 2021
Covid-19 i Västmanland 210512
Minnesanteckningar ISF 2021-05-12
Minnesanteckningar sjukvårdsläget 2021-05-12

Minnesanteckningar Fritidsaktiviteter barn och unga 210505
Covid-19 i Västmanland 210505
Minnesanteckningar Kultur, fritid, idrott 20 april
Minnesanteckningar Samverkan fritidsaktiviteter 210330
COVID-19 I VÄSTMANLAND 2021-03-30 SKOLOR

Programtips och inspiration

Scouterna (Denna grupp är rekommenderas!)
SCOUTERNA – DIGITALA SCOUTMÖTEN

Equmenia
EQUMENIA – IDEBANK

NSF-scout
NSF-SCOUT – TIPS FÖR DIGITALA SCOUTMÖTEN

Digital scouting
facebook – Digital scouting

1st Virtual Scout Group
facebook.com – 1:st virtual scout group

Scouternas nationella arrangemang

Scouterna har ställt in ett antal nationella arrangemang för att minimera risk för spridning mellan regioner i Sverige.
Exempel på inställda arrangemang:

• Jamboree21 (flyttad till 2022)
  • Upplandskurserna i Sigtuna
  • Scoutledningsträffen

SCOUTERNAS AKTUELLA INFORMATION OM CORONA

Distriktens arrangemang

Tills vidare gäller att före ett Distriktsarrangemang ska en ska riskanalys genomföras.
Om risken är acceptabel enligt riktlinjer från Folkhälsomyndigheten kan arrangemanget genomföras, annars måste det ställas in eller flyttas till en senare tidpunkt.
Riskbedömning av evenemang och sammankomster med anledning av covid-19

Vårläger 2021 är inställt

Nästa vårläger planer till Köping och Slättängen under kristihimmelfärdshelgen 2022
Nyhet: Vårläger 2020 inställt

Distriktsstämma och Kårledningsträffar

Distriktsstämmor och Kårledningsträffar genomförs tills vidare på distans via Teams

VÄSKA – HAJKER

Alla VÄSKA-hajker är tills vidare inställda. Kårer kan låna distrikts material och få instruktioner för att genomföra lokala arrangemang.
Läs mer om VÄSKA

Scoutkårers arrangemang

Folkhälsomyndigheten råd uppdateras kontinuerligt och även på regional och lokal nivå.
Följ noga nyheter och uppdateringar!

Kårerna uppmanas följa råd och rekommendationer kring riskbedömning och hygien.
Särskild hänsyn bör tas till ledare och kårfunktionärer som arbetar inom vård och omsorg.
Information till arrangörer av evenemang