Scouterna har ett omfattande och väl utvecklat utbud av kurser och utbildningar riktade från Leda patrull för Äventyrarscouter till Treklöver-Gilwell, den kvalificerade utbildningen i personlig utveckling.

Distriktet ger bidrag till deltagare, stödjer aktivt Folkhögskolan i genomförandet av utbildningar samt finansierar utbildare från Västmanland.

Bidrag till utbildningar och kurser

Distriktet ger bidrag till deltagare efter genomförda utbildningar enligt distriktets Kursbidragspolicy. Bidrag garanteras för några grundläggande kurser samt kan utbetalas efter ansökan för alla kurser som utvecklar ledare eller scoutkåren.
Policy för kursbidrag

Utbildningar

Scouterna

Scouterna arrangerar den första utbildningen alla ledare ska gå, och även den enda utbildningen som är obligatorisk.
Trygga möten genomför man antingen som Webkurs eller med en godkänd samtalsledare live, ett annat alternativ är att tillsammans gå igenom Webkursens innehåll och för att sedan genomföra examinationen enskilt på webben.
Trygga möten – information
Trygga möten – webbkurs

Scouterna Folkhögskola

Scouternas Folkhögskola ansvarar de flesta Scoututbildningar. Alla kurser på Ledarskapsön genomförs i Folkhögskolans regi av ideella utbildare. Intressekurser som tex hantverk, matlagning eller liknande kan arrangeras av enskilda personer i distriktet som är intresserade. Folkhögskolan har även Allmän kurs, Profilutbildningar kring projektledning och ledarskap samt Webbutbildningar i bland annat Anpassat ledarskap.
Scouternas Folkhögskola

Scouternas utbildningssystem kallas Ledarskapsön.Ledarskapsön med kurser
På Ledarskapsön skapar du själv din stig efter de intressen du har och de kompetenser du vill utveckla.
Här finns bland annat de grundläggande kursen Leda scouting, verksamhetsutbildningar som Leda avdelning och Leda kår samt kurser kring Personlig utveckling och Friluftsliv.
Ledarskapsön

Aktuella kurser finns i Folkhögskolans Kurskatalog. Efter att ha genomfört Leda scouting är alla kurser tillgängliga på alla platser och regioner i Sverige. Västmanland tillhör region Norr/Mitt, men även kurser i region Stockholm kan vara lätta att ta sig till.
Kurskatalogen

Studieförbund

Scouterna samarbetar med Sensus, Equmenia har även ett samarbete med Bilda.
Kontakta dem för studiecirklar som utvecklar kåren, terminsprogram, läger, arrangemang och andra äventyr.
Sensus
Bilda

Distriktet

Distriktet, kårer och ledare kan genomföra lokala kurser i bland annat hantverk och friluftsliv. Dessa kurser ligger på Intresseskäret på Ledarskapsön.
Kontakta Distriktskansliet om du vill genomföra en kurs eller tycker att någon kurs saknas och bör ordnas i Västmanland.
Exempel på genomförda kurser är Knivbyggarkurs och workshop i hemsidor för scoutkåren.

Utbildare

Folkhögskolans utbildningar planeras och genomförs av ideella utbildare från hela landet. Att vara utbildare är ett utmärkt sätt att utvecklas som ledare och människa plus att det ger en fördjupning en pedagogik, lärmetoder och personlig utveckling. Distriktet står för kostnaderna för att gå Utbildning för utbildare, deltagande på de årliga utbildningsdagarna för utbildare mm.
Kontakta utbildningsansvarig i distriktsstyrelsen om du har funderingar kring att bli utbildare!
Distriktsstyrelsen
Folkhögskolan – Bli utbildare